Specifické vývojové poruchy učení
Je to souhrnné označení různorodé skupiny poruch. Do této skupiny můžeme zahrnout celou skupinu poruch a dysfunkcí, které jsou příčinou výukových obtíží dítěte ve škole. Mezi nejčastější patří dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Odhaduje se, že v populaci je asi 4-5% jedinců, kteří trpí některou z těchto poruch. Vyšší podíl výskytu je u chlapců.
Dyslexie – je specifická vývojová porucha učení, kdy je snížena schopnost až neschopnost naučit se číst, ačkoli podmínky pro rozvoj této dovednosti jsou přiměřené. Dítě má dobrého učitele, dobré rodinné zázemí a přiměřené nadání. Zrak i sluch je v pořádku. Ve čtení je postižena rychlost, přesnost, správná technika čtení a porozumění čtenému textu.
Možné projevy: dítě si plete písmena, hádá, neumí je skládat ve slabiky a slabiky ve slova. Čte pomalu, písmena „přeskakují“, vynechává je nebo vkládá jiná navíc. Opakovaně se vrací na začátek slov, přeskakuje slova nebo celé věty. Neudrží oči na řádku. Když přečte text, nepamatuje si, co v něm bylo. U starších žáků je třeba číst text opakovaně, aby porozuměl.
Dysgrafie – specifická vývojová porucha učení, při které je snížená schopnost naučit se psát. Při psaní je postižena rychlost a úprava grafického projevu.
Možné projevy: Písmo je obtížně čitelné až nečitelné, je snížena úprava písemného projevu. Dítě neudrží písmo na lince. Písmo je příliš velké (hlavně v nižších ročnících), nad i pod řádkem. Písmo je kostrbaté, neupravené. Tahy jsou přerušované, není zachován správný sklon písma. Dítě jen obtížně napodobuje tvary psacího písma. Dítě píše pomalu, na každé písmeno vynakládá značné úsilí.
Dysortografie – je specifická vývojová porucha učení, která postihuje gramatiku, pravopis. Projevuje se chybovostí ve specifických pravopisných jevech, ale také je jednou z příčin neschopnosti aplikovat gramatická pravidla.
Možné projevy: potíže při psaní diktátů, zápis poznámek při výkladu. Záměny krátkých a dlouhých samohlásek, potíže s měkčením (záměny slabik dy/di, ty/ti, ny/ni), vynechávání, přidávání nebo záměna písmen, nedodržování hranic slov ve větě (př. vevodě, ne plavej apod.).
Dyskalkulie – specifická vývojová porucha matematických schopností, která postihuje manipulaci s čísly, číselné operace, matematické představy a geometrii.
Možné projevy: mimo jiné i obtíže v orientaci na číselné ose, záměny číslic a čísel. Potíže jsou v provádění početních operací (sčítání, odečítání, násobení, dělení), potíže s chápáním množství, matematických pojmů a vztahů mezi nimi. Dále pak jsou patrny potíže v pravolevé orientaci, orientaci na ploše i v čase.